Volgende informatiebijeenkomst: maandag 30 oktober in de Weijer De Raetsingel 1 in Boxmeer. Tijd: 19.00 uur-21.00 uur. Inloop 18.30.
Maar liefst 150 mensen bezochten eind augustus de informatieavond over de herinrichting van de Rembrandt van Rijnstraat en omgeving. Een aantal van de aanwezigen sprak ook hun zorgen uit. Begrijpelijk. Bij dit project komt meer kijken dan zomaar het herinrichten van een straat.
Waarom deze herinrichting?
Boxmeer heeft meerdere grote middelbare scholen die vlak bij elkaar liggen ten zuiden van de Spoorstraat. Dit betekent dat met name aan het begin en einde van een schooldag een paar duizend scholieren naar en van die scholen fietsen. Een van de grootste knelpunten voor fietsers uit het noorden is het oversteken van de Spoorstraat ter hoogte van de spoorwegovergang. Tijdens de spits willen honderden scholieren van en naar het parallel aan het spoor liggende Schilderspad.
Dit werd al gezien als een onveilige situatie. Toen kwam Prorail met het heuglijke nieuws dat ze het spoor wilde verdubbelen. Dat betekende echter ook dat het oversteken van de Spoorstraat vanaf het Schilderspad nog lastiger gaat worden. Na de verdubbeling van het spoor, gaan de spoorbomen minder lang dicht. Goed nieuws voor de doorstroming van het verkeer op de drukke Spoorstraat (waar ook serieus naar verdere maatregelen wordt gekeken), maar zeker niet voor de overstekende fietsers. Deze maakten dankbaar gebruik van de spoorbomen die regelmatig een tijdje dicht waren.
Er werden onderzoeken gedaan naar de beste oplossing voor dit, vanwege de straks korter gesloten spoorbomen, nog grotere probleem. Daarbij passeerden alle mogelijke scenario’s de revue. Waaronder ook een tunnel of een brug vanaf het Schilderspad. Maar dit bleek zowel praktisch (er ligt bijvoorbeeld een gasleiding die zeer moeilijk te verplaatsen is) als financieel niet haalbaar. Het afsluiten van het Schilderspad en inrichten van de Rembrandt van Rijnstraat en Oranjestraat als een voor fietsers zo veilig mogelijke fietsroute, kwam als beste oplossing uit de bus. De gemeenteraad van destijds nog gemeente Boxmeer, nam In 2019 na veel overwegingen hiervoor het besluit. Natuurlijk rekening houdend met het andere verkeer en het voornemen de omgeving meteen mooier en klimaatbestendig in te richten.
En nu?
Inmiddels zijn we een aantal jaren verder. Het besluit ligt er nog. De Maar hoe gaan we dit zo goed mogelijk doen? Er is natuurlijk al veel onderzoek gedaan waarbij deze route als meest veilige uit de bus kwam. We willen dit ook in de praktijk toetsen.
De gemeente heeft onderzoeksbureau Sweco in de arm genomen voor aanvullende onderzoeken. Hoeveel fietsers en ander verkeer maken er nu, een paar jaar later, gebruik van de beoogde route en de af te sluiten route? Het Schilderspad wordt tussen 2 en 13 oktober als proef twee weken afgesloten. Er wordt dan gekeken of scholieren ook daadwerkelijk de gewenste route nemen en zo ja, wat dit betekent voor de veiligheid en het gedrag van alle verkeersdeelnemers op deze route.
Ook knelpunten zijn in kaart gebracht. Zoals oversteken naar de basisschool die op de route ligt en de aanwezigheid van aardig wat wegen van rechts. Hoe kunnen we hier een zo goed mogelijke oplossing voor bedenken?
Door de omwonenden die op de informatieavond waren, werd uitstekend meegedacht. Knelpunten kwamen nog beter in beeld en ook werden mogelijke verbeteringen genoemd. Met al deze bijdragen en uitkomsten van de onderzoeken en de proef, wordt gewerkt aan een voorlopig ontwerp. Deze worden 30 oktober opnieuw aan de omwonenden voorgelegd.
Was je niet op de informatieavond, maar heb je nog wel een vraag of een goed idee? Mail naar
Hier kun je je ook aanmelden voor de bijeenkomst van 30 oktober.